viernes, 9 de junio de 2023

1975: Frank Zappa, Captain Beefheart, The Mothers y Bongo Fury

Contenido de esta entrada:

Introducción

Grabación

Lanzamiento

Lista de temas


Portada del álbum Bongo Fury


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Introducción

Este artículo lo dedicamos al álbum Bongo Fury, es un álbum colaborativo de los artistas estadounidenses Frank Zappa y the Mothers, con Captain Beefheart, lanzado en octubre de 1975. El álbum es hito en la discografía de Zappa, porque fue el último en presentar a la mayoría de su banda de principios de la década de 1970, que apareció en Over-Nite Sensation (1973), Apostrophe (1974), Roxy & Elsewhere (1974) y One Size Fits All (1975).


Grabación

Zappa declaró en las notas de la funda de One Size Fits All que durante la grabación de éste en enero de 1975 se había preparado material suficiente para un siguiente álbum, pero finalmente dicho álbum, Bongo Fury, solo incluyó tres pistas (5, 6 y 9) de esas grabaciones de estudio y consistió principalmente en grabaciones en vivo con Beefheart realizadas en mayo de 1975. De los comentarios que Zappa hizo en entrevistas de radio en abril de 1975, parece probable que si en vez de Bongo Fury hubiera lanzado un álbum de estudio este hubiera incluido "Greggery Peccary", ocupando toda una cara del vinilo, el cual apareció por primera vez tres años después en Studio Tan.

Las partes en vivo fueron grabadas el 20 y 21 de mayo de 1975, en la sede mundial de Armadillo en Austin, Texas. 

Etiqueta en el álbum original


El álbum contó por una de las últimas formaciones de The Mothers of Invention, con el tecladista / vocalista George Duke, el baterista Chester Thompson, el bajista Tom Fowler y el saxofonista / vocalista Napoleon Murphy Brock.

La voz de Napoleon Murphy Brock aparece tanto en la extensa "Advance Romance" como en las armonías de tres partes de "Carolina Hard-Core Ecstasy".

Napoleon Murphy Brock


Bongo Fury también marca la primera aparición del extraordinario percusionista Terry Bozzio, quien se convertiría en el baterista destacado de Zappa entre 1975 y 1978.

Terry Bozzio




Captain Beefheart

Durante un breve periodo Captain Beefheart se unió a la gira con Zappa. Sería su única gira con la banda de Zappa. Más tarde se distanciaron por un período de años, pero estuvieron en contacto al final de la vida de Zappa.

Captain Beefheart, en su única gira con la banda de Zappa, ofrece voces y armónica en varias pistas, incluyendo sus dos lecturas cortas en prosa "Sam with the Showing Scalp Flat Top" y "Man with the Woman Head"

Captain Beefheart en 1974


Carolina Hard-Core Ecstasy

Otra versión grabada en noviembre de 1984 en el Paramount Theater, Portland, Oregon se incluyó en el álbum You Can't Do That On Stage Anymore Vol. 4.




Advanced Romance

Aunque apareció originalmente en Bongo Fury otras versiones de esta canción se pueden encontrar en Philly '76 (grabado en el Spectrum de Philadelphia el  29 de octubre de 1976),  You Can't Do That on Stage Anymore, Vol. 3 (grabado el 23 de noviembre de 1984 en el Bismark Hotel, Chicago, Illinois), You Can't Do That On Stage Anymore, Vol. 5 (grabado en 1982) y Make a Jazz Noise Here (grabado en Florencia en 1988).


Advance Romance (1984) (Live) (You Can't Do That on Stage Anymore, Vol. 3)



Advance Romance (You Can't Do That On Stage Anymore, Vol. 5)


Advance Romance (Live, 1988) (Make a Jazz Noise Here)


Es una parodia humorística de canciones de amor típicas y es cantada por Napoleón Murphy Brock con George Duke. La canción fue tocada de 1975 a 1976 y de 1982 a 1988, haciendo de la canción una de las más interpretadas de Zappa. Casi todas las alineaciones de Zappa después de su lanzamiento en Bongo Fury tocaron esta canción en concierto.

La canción describe un mundo de baja vida de pobreza, consumo excesivo de alcohol ("No más crédito de la licorería"), promiscuidad / prostitución y robo. Presenta a una chica que es muy buena para complacer al cantante en la cama, aunque se aprovecha de su lujuria por ella y toma todo su dinero. Se da a entender que ella es promiscua: "La forma en que me hace a mí, muchacho, ella también podría hacerte a ti". Ella también se aprovecha de los amigos de la cantante, como el mencionado "Potato head Bobby" (que hace referencia al personaje principal en otra canción de Zappa, "San Ber'dino") y George Duke con la letra "Took George's watch like they always do. ( (It was a Timex too!)"

En la versión de Bongo Fury, el solo de guitarra slide de Denny Walley es seguido por los sinuosos licks de armónica de Beefheart y un largo solo de guitarra de Zappa. La estructura simple de la canción permitía mucha improvisación, por lo que un solo de casi cualquier instrumento encajaría bien. Un solo se llamó "Jim and Tammy's Upper Room" y fue puesto en el álbum instrumental de Zappa de 1988 Guitar.



Muffin Man

La canción comienza con letras de palabras habladas grabadas en estudio entregadas por Zappa y es seguida por el coro. La canción fue inspirada por la canción infantil tradicional, The Muffin Man. La canción cierra el álbum, así como en la recopilación de 1995 Strictly Commercial, y también fue utilizada como final en conciertos durante muchos años después. El tono de la canción fue comparado con el estilo de Jimi Hendrix.

El significado de la canción nunca fue completamente explicado por Frank Zappa. El "Muffin Man" de la canción parece ser un nuevo tipo de aficionado a la comida, uno que ha llevado su amor por los muffins a un nivel científico y semi-religioso. Hay quienes han interpretado su lealtad a su comida favorita como una parodia de la vida burguesa que Zappa despreciaba.

Una versión alternativa en vivo de "Muffin Man" aparece en el disco uno (pista 22) de la recopilación de 1992 You Can't Do That on Stage Anymore, Vol. 6


Esta canción también aparece en el álbum de 2009 lanzado por Zappa Family Trust Philly '76, el álbum de 2002 FZ: OZ y el álbum de 2003 Halloween.






Lanzamiento

El álbum fue lanzado el 2 de octubre de 1975 con DiscReet

Contraportada del álbum


Alcanzó el puesto 66 en la lista Billboard 200.


Portada

La imagen de la portada está volteada de izquierda a derecha. Se sabe porque en algunas ediciones se deja ver un letrero encima de Zappa que tiene las letras al revés. La imagen aparentemente fue tomada en Fosters Freeze - Sierra Highway, Lancaster CA.

Imagen de la portada sin voltear



Recepción

Reseñando en Christgau's Record Guide: Rock Albums of the Seventies (1981), Robert Christgau escribió: "Este álbum de reunión sentimental, grabado (¿dónde más?) en Austin con (¿qué más?) trabajo adicional de estudio en Los Ángeles, es descartado por Zappaphiles y 'Fhearthearts por igual, pero ¿qué esperaban? Tal vez porque hay un avatar de blues en la parte superior, la música jazzy tiene una integridad conmovedora, y aunque es vergonzoso escuchar al Capitán entregar las últimas explotaciones de pervo de Frankie, el resto de las canciones son más divertidas porque las está cantando".

Lindsay Planer en su reseña para Allmusic comentó: La mayoría de los entusiastas de Zappa aman u odian a Bongo Fury. Gran parte de la disparidad tiene que ver con la falta de los instrumentales basados en la fusión extendida que habían adornado a sus predecesores One Size Fits All y Roxy & Elsewhere tanto como con la inclusión de Captain Beefheart. Por el contrario, aquellos consumidores cuyas pasiones tienden hacia Zappa y Captain Beefheart consideran este disco como un cenit mutuo. 



Legado

El hijo de Frank Zappa, Dweezil, junto con su banda Zappa Plays Zappa (ZPZ), han presentado "Muffin Man" en muchas giras de conciertos. En 2010 ofrecieron imágenes de video de Frank Zappa tocando "Muffin Man", junto con partes aisladas de guitarra de Frank Zappa, para que Dweezil y ZPZ pudieran acompañar a Frank Zappa y su solo de guitarra extendido.






Otra canción del álbum que ha interpretado Zappa Plays Zappa es Carolina Hard-Core Ecstasy

Lista de temas



Enlace a la lista de reproducción: Frank Zappa - Bongo Fury


Todas las canciones interpretadas por Frank Zappa, Captain Beefheart y The Mothers; todas las canciones compuestas por Zappa, excepto donde se indique. Este es el último álbum original de Frank Zappa en el que se utiliza el nombre de la banda "The Mothers [of Invention]".

Cara uno

Videos




Créditos

Músicos
  • Frank Zappa – guitarra principal, voz principal (2, 5, 6, 9) y coros
  • Captain Beefheart – arpa, solista (1, 3, 4, 5, 8, 9) y coros, bolsas de compras (también saxo soprano)
  • George Duke – teclados, voz principal (2, 7) y coros
  • Napoleon Murphy Brock – saxo, voz principal (2, 7) y coros
  • Bruce Fowler – trombón, baile fantástico
  • Tom Fowler – bajo, también bailando
  • Denny Walley – guitarra slide, coros
  • Terry Bozzio – batería, humedad
  • Chester Thompson – batería (en "200 Years Old" y "Cucamonga")
  • Robert "Frog" Camarena – coros en "Debra Kadabra" (no acreditado)
Producción
  • Michael Braunstein – ingeniero
  • Frank Hubach – ingeniero
  • Kelly Kotera – ingeniero
  • Kerry McNabb – ingeniero
  • Davey Moire – ingeniero
  • Cal Schenkel – diseño
  • John Williams – fotografía, foto de portada
  • Bob Stone – ingeniero
  • Mike D. Stone de Record Plant – ingeniero

Reediciones

 Fue lanzado por primera vez en CD por Rykodisc en 1989.  


En 2012 fue remasterizado y reeditado una vez más por Universal Music Group bajo el sello Zappa Records.
Contraportada de la edición de 2012


No se ha vuelto a publicar en vinilo.


Letras

"Debra Kadabra"

Debra Kadabra
Say she's a witch
Shit-ass Charlotte!
Ain't that a bitch?
Debra Kadabra -Haw, that's rich!

Jone, a rancho granny,
Shook her wrinkled fanny

Shoes are too tight and pointed
Ankles sorta puffin' out
Cause me to shout:

Oh Debra Algebra Ebneezra Kadabra
Witch Goddess of Lankershim Boulevard
Cover my entire body with Avon Cologna
And drive me to some relative's house in East L.A.
(Just till my skin clears up)
Turn it to Channel 13
And make me watch the rubber tongue
When it comes out
Of the puffed & flabulent Mexican rubber-goods mask
Next time they show the Brnokka

Make me buy The Flosser
Make me grow braniac fingers
(But with more hair)
Make me kiss your turquoise jewelry
Emboss me
Rub the hot front part of my head
With rented unguents
Give me bas relief!

Cast your dancing spell my way
I promise to go under it

Learn the Pachuco Hop
And let me twirl ya

Oh Debra Fauntleroy Magnesium Kadabra!
Take me with you...
Don't you want any a these?


"Carolina Hard-Core Ecstasy"

I coulda swore her hair was made of rayon
She wore a Milton Bradley crayon
But she was something I could lay on
Can't remember what became of me
Carolina Hardcore Ecstasy

She put a Doobie Brothers tape on
(La la la la la la)
I had a Roger Daltrey cape on
(A Roger Daltrey cape on)
There was a bed I dumped her shape on
Can't remember what became of me
Carolina Hardcore Ecstasy

Somewhat later on
I woke up and she was gone
There was dew out on the lawn
In the sunrise
Later she came back
With a rumpled paper sack
Which she told me would contain
A surprise

She stuck her hand right in it to the bottom
Said she knew I'd be surprised she got 'em
Take a Charleston pimp to spot 'em
Then she gave a pair of shoes to me
Plastic leather, 14 triple D

I said, "I wonder what's the shoes for?"
She told me, "Don't you worry no more!"
And got right down there on the tile floor
"Now, darling, stomp all over me!"
Carolina Hardcore Ecstasy

Is this something new
Having people stomp on you?
Is it what I need to do
For your pleasure?
(Your pleasure... it's all I need)
"What is this, a quiz?"
"Don't you worry what it is
It is merely just a moment
I can treasure"
(What this-?)
(You know)

By ten o'clock her arms and legs were rendered
She couldn't talk 'cause her mouth had been extendered
It looked to me as though she had been blendered
But was this abject misery?
No! No!
Carolina Hardcore Ecstasy!
Well...

But was this abject misery?
No! No!
Carolina Hardcore Ecstasy!

But was this abject misery?
No! No!
Carolina Hardcore Ecstasy!

It might seem strange to Herb and Dee
Carolina Hardcore Ecstasy!


"Sam With The Showing Scalp Flat Top"
[includes quotes from Sweet Leilani (Owens) and Louie Louie (Richard Berry)]

Sam with the showing scalp flat top,
Particular about the point it made.
(I got it... )
Why, when I was knee-high to a grasshopper,
This black juice came out on a hard shelled chin.
And they called that 'tobacco juice'.
I used to fiddle with my back feet music for a black onyx.
My entire room absorbed every echo.
The music was... thud like.
The music was... thud like.
I usually played such things as rough-neck and thug.
Opaque melodies that would bug most people.
Music from the other side of the fence.
A black swan figurine lay on all color lily pads.
On a little conglomeration table of pressed black felt.
With same color shadows, in seamed knobbed knees, and what-nots.
The long hallway rolled out into oddball odd.
Beside the fly-pecked black doorway,
That looked closed on the tar-lattice street.
Up a wrought iron fire escape.
Rolled out a tiny wooden platform with dark, hard, dark rubber wheels.
Roll, skreek! Roll, skreek! Roll, skreek!
Sam with the showing scalp flat top,
Particular about the point it made.

Sam was a BASKET CASE!
A hardened dark ivory clip held... saleable everyday pencils.
I wish I had a pair 'o bongos!
Bongo Fury!
Bongo Fury!
Oowwwww! Bongo Fury!
(Boogie!)
Bongo Fury!
Bongo Fury...
Bongo Fury...


"Poofter's Froth Wyoming Plans Ahead"

Poofter's Froth, Wyoming
March Eleven Sixty-Seven
Take a letter
Miss Abetter
As our pigeons
Will be homing

To our jobbers in Dakota
And to Merwyn, Minnesota
This is merely just a note about
Performance to our quota

Well, we all come out
To show dem
An' the Elks have helped us
Load 'em
Little packets full of jackets
Little rackets, little rackets

Little Poofter - Cloth Appointments
Little Poofter's Froth Anointments
Little hoods, little goods,
Little doo-dads from the woods
The entire stock is shipping
Oh our shod is hardly slipping
To the markets of the world
Our wrinkled pennants are unfurled!

T-shirt racks, rubber snacks,
Poster rolls with matching tacks
Yes, a special beer for sports
(and paper cups that hold two quarts)

Everything a nation needs
For making hoopla while if feeds
The trash compactors, small reactors,
Mowers, blowers, throwers & the glowers:

This is Buy-Cent-Any-All Salute (HYULK!)
Two hundred years have gone ka-poot!
Ah but we have been astute!
Signed: Anon. - Wyo. Galoot!


"200 Years Old"

I was sittin' in a breakfast room in Allentown, Pennsylvania,
six o'clock in the morning, got up too early, it was a terrible mistake...
sittin' there face-to-face with a 75 cent glass of orange juice
about as big as my finger and a bowl of horribly foreshortened cornflakes,
and I said to myself: "This is the life!"...

She's two hundred years old
So mean she couldn't grow no lips
Boy, she'd be in trouble if she
Tried to grow a mustache

She's two hundred years old
Squattin' down & pockin' up
In front of the juke box
Like she had true religion, boy
Like she had true religion

She's two hundred years old
Hoy hoy, 200 years old
Half of this, none of that,
One-fifty oh squattin'
Yeah-ah, ain't she got
Religion now, boy


"Cucamonga"

Out in Cucamonga
Many years ago
Near a Holy Roller Church
There was once a place
Where me and a couple of friends
Began practicing for the time
We might go


"Advance Romance"

No more credit
From the liquor store
Suit is all dirty, my
Shoes is all wore
Tired and lonely, my
Heart is all sore
Advance romance
I can't stand it no more

She told me she loved me
I believed what she said
Took me for a sucker, boy
All corn-fed
Next thing I knew
She had a bolt on the door
Advance romance
I can't use it no more

She took André's watch
Like they always do
(It was a Timex, too!)
(Wah-Hoo-Hoo
Wah-Hah-Hoo-Hoo)
(And-a shame on you)
No more money, boy
I shoulda knew
(I tried to tell you)
(Well, I didn't listen)
(He wouldn't listen to me)
(I couldn't listen to ya...)
(I said look it here, when you go to Australia, don't be messin' around with no kangaroos, and the sheep and lamb)
The way she do me, boy
She might do you, too
The way she do me, boy
She might do you, too
The way she do me, boy
She might do you, too
(Now, look what she did to André tonight, with that wig and everything!)

Advance romance
Oh, people we are through

Potato-head Bobby
Was a friend of mine
Opened three of his eyes
In the food stamp line
He opened four of his eyes
In the food stamp line
He opened three of his eyes
In the food stamp line
He opened six of his eyes
In the food stamp line
But, Frank, you know she might be a devil
They go blue poppin' eyes
Might be a devil
Horns... little thing in the wagon...
Might be a devil... really, little thing... pointed...
... wagon... you know
Advance romance
He wanna try it one time
He said he don't mind

Later that night
He drop on by
Told her all he want to do
Was step up and say "Hi"
(Hi-Hi, Hi-Hi, Hi-Hi, Hi-Hi
Hi-Hi, Hi-Hi, Hi-Hi, Hi-Hi)
Half an hour later
She had frenched his fry
Advance romance
Bobby, say good-bye
(Bye bye!)

Advance romance
Bobby, say good-bye


"Man With The Woman Head"

Are you with me on this, people?

The man with the woman head
Polynesian wallpaper made the face stand out,
a mixture of Oriental and early vaudeville jazz poofter,
forming a hard, beetle-like, triangular chin much like a praying mantis.
Smoky razor-cut, low on the ear neck profile.
The face the color of a nicotine-stained hand.
Dark circles collected under the wrinkled, folded eyes,
map-like from too much turquoise eyepaint.
He showed his old tongue through ill-fitting wooden teeth,
stained from too much opium, chipped from the years.
The feet, brown wrinkles above straw loafers.
A piece of cocoanut in a pink seashell caught the tongue and knotted into thin white strings.
Charcoal grey Eisenhower jacket zipped into a load of green ascot.
A coil of ashes collected on the white-on-yellow dacs.
Four slender bones with rings and nails endured the weight of a hard fast black rubber cigarette holder.
I could just make out Ace as he carried the tray and mouthed,
"You cheap son of a bitch" as a straw fell out of a Coke, cartwheeled into the gutter.
So this was a drive-in restaurant in Hollywood,
So this was a drive-in restaurant in Hollywood,
So this was a drive-in restaurant in Hollywood.


"Muffin Man"

The Muffin Man is seated at the table
In the laboratory of the Utility Muffin Research Kitchen.
Reaching for an oversized chrome spoon
He gathers an intimate quantity of dried muffin remnants
And, brushing his scapular aside,
Proceeds to dump these inside of his shirt.
He turns to us and speaks:
"Some people like cupcakes better. I, for one,
Care less for them!"
Arrogantly twisting the sterile canvas snoot of a fully charged icing-anointment utensil,
He poots forth a quarter-ounce green rosetta
Near...
(Let's try that again...)
He poots forth a quarter-ounce green rosetta
Near the summit of a dense-but-radiant muffin of his own design.
Later he says:
"Some people... some people, heh, like cupcakes exclusively,
While myself, I say there is naught, nor ought there be,
Nothing so exalted on the face of God's grey earth
As that Prince of Foods... The Muffin!"

Girl, you thought he was a man
But he was a muffin
He hung around till you found
That he didn't know nuthin'

Girl, you thought he was a man
But he only was a-puffin'
No cries is heard in the night
As a result of him stuffin'

Girl, you thought he was a man
But he was a muffin
No cries is heard in the night
As a result of him stuffin'

Bruce Fowler on trombone, Napoleon Murphy Brock on tenor sax and lead vocals, Terry Bozzio on drums, Tom Fowler on bass, Denny Walley on slide, George Duke on keyboards, Captain Beefheart on vocals and soprano sax and madness. Thank you very much for coming to the concert tonight. Hope you enjoyed it. Goodnight Austin, Texas, wherever you are!

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