Contenido de esta entrada:
Portada del álbum The Last Encore |
Sitio oficial: Home | kayak (kayakonline.info)
Canal de YouTube: Kayak - Tema - YouTube
Este artículo lo dedicamos a la banda Kayak y su cuarto álbum de estudio The Last Encore.
Las raíces del grupo de rock progresivo Kayak se encuentran en la ciudad holandesa de Hilversum, donde los miembros fundadores, amigos y vecinos, Ton Scherpenzeel (teclados, bajo) y Pim Koopman (batería, guitarras) tocaron juntos en varias bandas como Balderdash (1967) y High Tide Formation (1970).
Kayak. De izquierda a derecha: Max Werner, Pim Koopman, Johan Slager, Ton Scherpenzeel y Bert Veldkamp (foto de 1974) |
El guitarrista Johan Slager tocó en la formación final de High Tide Formation hasta que el grupo se disolvió en 1971. Ese mismo año Ton, Pim y Johan comenzaron a grabar una serie de demos (un proyecto llamado 'Ten Ride Ticket') y ocasionalmente tocaron en vivo (como Alta Quies).
Alrededor de este tiempo, tanto Ton como Pim comenzaron a estudiar en la Academia de Música Hilversum, donde su compañero de estudios Max Werner unió fuerzas con Ton y Pim prestando su voz única a sus esfuerzos musicales. El principal instrumento clásico de Ton era el contrabajo, Pim y Max estudiaron percusión. Cuando el bajista Cees van Leeuwen (reemplazando al francés Jean Michel Marion) completó la primera formación, el grupo que se convertiría en Kayak logró obtener un contrato de grabación con EMI, después de ser despedido por Phonogram que tenía un interés inicial en la banda, incluso grabó algunos demos con ellos, pero al final lo dejó ir cuando Ton y Pim se negaron a grabar otro material que no fuera el suyo.
Kayak, como muchas otros grupos de rock progresivo, nunca tuvo una integración muy estable. Aparte de Tom Scherpenzeel, los restantes miembros de Kayak han ido cambiando con los años, a menudo abandonándolo para volver a regresar a él. Se disolvieron en 1982 después de lanzar nueve álbumes.
En 1999, se le pidió a la banda que actuara en el programa de televisión De Vrienden van Amstel Live. Después de esta actuación, decidieron reformarse, y lanzaron nueve álbumes de estudio más y tres álbumes en vivo. Siguen en activo.
Un anterior artículo lo dedicamos a los comienzos y su primer álbum See, See the Sun: 1973: Kayak y mirar al sol
Un anterior artículo lo dedicamos a su segundo álbum titulado simplemente Kayak: 1974: Simplemente Kayak
En un anterior artículo continuamos su historia hasta la publicación de su tercer álbum Royal Bed Bouncer: 1975: El álbum Royal Bed Bouncer de Kayak.
Antecedentes
Tras el lanzamiento de su tercer álbum Royal Bed Bouncer, la banda contribuyó al álbum Zing Je Moerstaal (Canta en tu lengua materna) que fue lanzado por el CPNB (Fundación para la Propaganda Colectiva del Libro Holandés) con motivo de la Semana del Libro de 1976, como una edición especial para jóvenes. Varios artistas y bandas holandesas interpretaron poemas holandeses musicalizados por autores holandeses. El concepto fue concebido por el discjockey de la emisora de radio Hilversum 3, Ad Visser, quien también actuó como productor.
Kayak interpretó el poema 'Boezem' de Harry Mulisch con música de Scherpenzeel.
El martes 30 de marzo de 1976 por la noche, las canciones fueron emitidas por la televisión de los Países Bajos en un programa especial en la cadena Nederland 1, presentado por Ad Visser y el presentador Leontien Ceulemans. En este álbum destaca el tema Terug Naar De Kust (De vuelta a la costa) de Maggie MacNeal que se convertiría en un clásico.
Después de que Frits Hirschland, mánager de Kayak, tuviera una pelea con EMI Países Bajos, la banda se fue a Phonogram y sus siguientes álbumes serían publicados con los subsellos Vertigo y Mercury.
EMI hacía muy poco trabajo para promocionar Kayak y Hirschland intentó que cambiaran su actitud pero no lo consiguió. La ruptura provocó una nueva escalada en las disputas entre EMI Países Bajos y Phonogram, que se remonta a la época del cantante Peter Koelewijn en los años 60.
Ton Scherperzeel inició una relación con la periodista Irene Linders con la que se casaría en 1978 y se convertiría en corista del grupo.
La banda fue al Morgan Studio en Bruselas durante el caluroso verano de 1976 para grabar el álbum con el ingeniero Alan Ward asistido por Philip Delire. Phonogram ofreció un presupuesto de 450.000 florines. El álbum fue producido por Kayak.
La situación se volvió muy estresante. Viéndolo en retrospectiva, dispusieron de poco tiempo para hacerlo. Su anterior álbum, Royal Bed Bouncer tenía canciones bastante simples y tuvo un éxito modesto. Querían volver al rock sinfónico por la puerta grande con temas más complejos, lo que fueron muy buenas noticias para los amantes del género, pero eso complicaron las sesiones de grabación y aumentó la tensión en el estudio.
Las tensiones que se crearon durante la grabación continuaron después. El guitarrista Slager sintió que podía aportar poco durante las sesiones de grabación, pero finalmente se quedó y tocó durante estas. El bajista Veldkamp dejó la banda y el mundo de la música tras la grabación. Volvería a la música en 1982.
El baterista Koopman también dejó Kayak y se centró en producir y componer. EMI le ofreció un puesto de productor musical. El tema Well done del álbum fue visto al principio como la despedida de Koopman. Durante el "Pim Koopman Tribute Concert" que se llevó a cabo en Paradiso en noviembre de 2010, exactamente un año después de su repentina muerte, Edward Reekers aclaró que Well done era un breve homenaje de Pim Koopman a su madre fallecida en 1976 y que la canción no estaba directamente relacionada con la salida de Koopman del grupo.
Lanzamiento
El LP original fue lanzado el 5 de septiembre de 1976 con Vertigo en los Países Bajos. No fue publicado en el Reino Unido ni en Estados Unidos. También fue publicado en Francia y Alemania.
La ilustración de la portada fue realizado por Fred Hansen. El álbum incluía originalmente un poster interior con las letras y una fotografía de la banda realizada por Ronnie Hertz.
Los amantes del rock progresivo consideran este álbum como el mejor de Kayak. El álbum alcanzó el puesto 26 en la lista de álbumes de los Países Bajos permaneciendo 8 semanas en el top 100.
Los sencillos
Dos sencillos fueron publicados en los Países Bajos extraídos del álbum: Still My Heart Cries For You / Raid Your Own House y Do You Care / Nothingness. Ninguno terminó en la lista de éxitos. El álbum no contenía ningún tema propicio para ser publicado en un sencillo por ser demasiado sinfónicos.
Lista de temas
Enlace a la lista de reproducción del álbum completo: The Last Encore (Re-Issue)
Lista de temas y enlaces individuales
1. Back to the front (Scherpenzeel, Slager) 4:31
2. Nothingness (Scherpenzeel) 3:57
3. Love of a victim (Koopman) 2:50
4. Land on the water (Koopman) 2:27
5. The last encore (Scherpenzeel) 3:59
6. Do you care (Koopman) 2:49
7. Still my heart cries for you (Koopman) 4:32
8. Relics from a distant age (Scherpenzeel) 4:54
9. Love me tonight/Get on board (Scherpenzeel) 2:40
10. Evocation (Koopman) 3:50
11. Raid your own house (Scherpenzeel) 3:35
12. Well done (Koopman) 0:52
- Max Werner – voz, melotrón, percusión
- Johan Slager – guitarra, coros
- Ton Scherpenzeel – instrumentos de teclado, incluido el melotrón, acordeón, contrabajo, coros
- Bert Veldkamp – bajo, coros
- Pim Koopman – batería, percusión, marimba, piano, coros y voz principal (12)
Personal adicional
- Peter Scherpenzeel – flauta dulce en Relics From A Distant Age. Es el hermano de Ton, más tarde se convertiría en el bajista de Kayak.
Fue lanzado por primera vez en CD en mayo de 1995 con Mercury y reeditado en 2002 y 2012. Ninguna de dichas ediciones incluyó bonus tracks.
Fue un álbum infravalorado y que merece ser reeditado. Aunque fue un álbum más sinfónico que el anterior centrado sobre todo en el piano de Ton Scherpenzeel, a mí me parece más pop sinfónico en el estilo que estaban evolución la ELO, Supertramp, Genesis y Alan Parsons Project. El resultado son composiciones de gran belleza y de agradable escucha.
Videos
Letras
Solo para uso no comercial.
Lado A
1. Back To The Front
Bring back the passion, bring on back the thrill
So long that time seems to be standing still
If this is war, why haven't I been told right from the start
But now that the battle is on, won't you carry me...
They say that time will heal and so it does
Extinguish calling for the dream that was
No heart could seem to bear a deeper pain than mine
Regaining courage after all that's been
The winding path of life and worlds unseen
A heart that seemed to go astray and failed to find the road
When living meant drowning in front of the eyes of the world
Oh balance lost when minds had come to grief
Long days in silence giving no relief
Keeping on telling everything turned out the way you planned
Rising too high means one is bound to fall
Look down you'll see we've really lost control
If this is war, why don't we fight, why don't we make a stand
Remember the world that we'd find at the back of beyond
As soon as the battle is on, won't you carry me back to the front
Let me dive into minds
Let me follow the signs
After all it's quite easy to see
For a lack of real skill
There's the magical pill
If you want to be sure how you feel
You may tell everyone
That it's over and done
That the crowd can't be wrong
Maybe so, but I tend to believe
It's only love
It's only love
Making me feel we've only just begun
When the images fade
When they turn into shades
Of the statues they once used to be
Going back to the source
Letting things run their course
Still you're making it hard to believe
When you tell everyone
That it's over and done
It's the end of the song
Still there's something that's turning the wheel
It's only love
It's only love
Making me feel we've only just begun
2. Nothingness
Hard days to give
More than a smile to ease the pain
The loneliness, the rain
Don't think of me as a chord in chains
It's me and it's the way I live
Deep in my heart I know that it's true
Though we're apart and though I've been hurting you
Nothingness would be my life without you
There'll come a time
When I'll be back again to stay
Forever and a day
Oh love be sure I'll find my way
Back to the one I left behind
If you were gone what would I be
If there'd be no one, if you wouldn't wait for me
Nothingness would be my life without you
How would I feel
How could I live another day
3. Love Of A Victim
The knocks on my door
Yes, I've heard them before
But I ain't got the nerve to refuse again
You came to me smilin'
Been slippin' and slidin'
But you know too well I'm your lovin' man
But I guess you don't know
It's the love of a victim
Nevertheless
You go on and you press me
To do all the things that you want me to
You once were my harbour
Said you liked my armour
Don't blame me for what I've been going through
I guess you don't know
It's the love of a victim
Yes, you're right
Now I only wake up at night
And you are next to me
Cold as ice
You should always have been the guide
To the source of ecstacy
4. Land On The Water
A nightingale sang love to me, whilst whispering someone's name
Life never witheld me taking aim
Land on the water
Land on the sea
Land on the water, carrying me
The God of Mediocrity is waiting for a lift
May he think his blindness is a gift
Land on the water
Land on the sea
Land on the water, carrying me
Fed up with love and understanding
No one cares it's unreal
For now that dream is at an ending
Take me back to the earth
Take me back to my birth
I don't want to gather knowledge, if it's second-hand
Think I'll just retire on my land
Land on the water
Land on the sea
Land on the water, carrying me
Land on the water
Land on the sea
Land on the water, carrying me...
5. The Last Encore
My life's a tree, the leaves the songs
A useless love masquerade
It's only me carried along
Elusive ways
There's so much love to give
But stuck within a million mazes
What is the use of chasing the wind
Gathering dreams, nobody believes in
The answer is to be found
Totally life unbound
Until the sounds die down
Then after the last encore
We'll play on forever more
We've only met between the lines
Between the words on a page
All what's been said beyond the rhymes
Hides in a haze
6. Do You Care
Climbing stairs, climbing stairs all my life
I don't mind, yet I want to survive
So I'll hide in the shell of my health
'Cause I've been through the hell of my wealth
Will I take it as a part of myself
When it's there
Do you care, really care if I say
What it takes, to convince me to stay
Guess I'm knowing it's all worthwile
But the habit's beyond the smile
When you get to the top
Who's the first one to drop
By that time I just might have gone crazy
Now we've all had our bit
Who's the first one to quit
Do you care
All my feelings are left far behind
But your bussiness will not make me blind
When you get to the top
Who's the first one to drop
By that time I just might have gone crazy
Now we've all had our bit
Who's the first one to quit
Do you care, really care if I say
What it takes, to convince me to stay
Guess I'm knowing it's all worthwile
But the habit's beyond the smile
Lado B
1. Still My Heart Cries For You
You found out you went wrong
So I tried to keep you from pain
But you feared my love would never remain
Then my heart cried for you
I could stand all our trouble
By only seeing the fun
Nothing worse than seeing myself with a gun
Still my heart cries for you
Still my heart cries for you
Watching a house burning down
Watching a smile turn to frown
But the images fade
We have been living in sin
Waiting for pain to begin
But the images fade
The images of you will always stay with me
As it is
We blew it somehow
But the images of you will always stay with me
Gone the years, now the past
Whatever you do
Still my heart cries for you
2. Relics From A Distant Age
Relics from a distant age
Rainbows at night
Tears uncried
Carefully leaving their places
Perfectly wiping all traces
Twilight brings and breaks the spell, yet
Gently, unexpectedly, it's there
Your eyes may not be aware
Then..., too late, the yielding dawn
Morning will come
Eyes that never see the day
Never knew light
Wake at night
Memories, visions, illusions
Feeding all hearts in confusion
Winds of woe embrace the lonely
Even though their words silently flee
Where do they hide? Don't ask me...
Slipping through the gates of day
The night's giving way
Solitarily
Dew withholds the mystery
Keeping still
But once it will
Tell the tale of the eyes we never see
Relics from a distant age
Rainbows at night
Tears uncried
Carefully leaving their places
Perfectly wiping all traces
Twilight brings and breaks the spell, yet
Gently, unexpectedly, it's there
Your eyes may not be aware
Touching light, they'll disappear
Morning is here
3. Love Me Tonight / Get On Board
A heaven tonight
Oh, isn't it romantic
Till dawn we'll dine and dance
Stars will be our guide
Along to lover's dreamland
The moon, the wine, your charms
A golden dream is coming true
It means to say I'm so in love with you
So love me tonight
Accept my invitation
Lock yourself in my arms
Get on board
Get on board
Have a real good time
Here on board
Here on board
We'll be singing for you
Dancing, swinging for you
Get on board
Get on board
There is no place like here on board
Get on board, get on board, get on board
4. Evocation
Lost evocation
The night's the singer
The echoes linger
They heal all the words in your mind
All doubtful emotions are dying
Time to awake now
The crowd is sober
The dream is over
The mirror reflecting your thoughts
Was broken with dissonant chords
And the black-plastic culture's aging
Still music's burning
Itself out
Now, looking back over years of trying
There's no conclusion to what I will always mean
Just lean back, listen to my dream
New evocation
The wind's the singer
The echoes linger
They take you to where you belong
The saviour from where you went wrong
You're facing the truth now
The crowd is healthy
Their leaders wealthy
Anonymous knowledge we share
It's seen on T.V. ev'rywhere
And the black-plastic culture's aging
Still music's burning
Itself out
Now, looking back over years of trying
There's no conclusion to what I will always mean
You have just listened to my dream
Don't rely on what's never been
5. Raid Your Own House
I said "Your love may be dead
But it's still all in head"
She said "I'm not to blame
See how it ruined my life
And now you've come to advise
It's me who's got to change
I know it's hard, but you should
Gather your dreams and conclude
I'll always feel this way"
"Quitting the scene
You're off the beam
If you know what I mean
Got your head in the clouds
You know you raid your own house!"
She said "My eyes fail to see
You may be following me
But is it all worthwile
To catch my world in a song
Somehow I feel that it's wrong
To have my life on file"
"You're getting lost at the fringe
Fighting a war you can't win"
I said "It's not my style
Head in the sand
Please understand
That you'll lose in the end
It's the easy way out
You only raid your own house!
Though you say you would
There's no reason to
Give it up
If it takes you down
Makes you lose your ground
Make it stop
But don't tell me you'd refuse a helping hand
Win or lose again
Take or leave the chance to live!"
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Aparte de poder hacer cualquier comentario puedes valorar una canción o el álbum completo.